måndag, februari 20, 2006

På jobbresa i Marocko - islam har många ansikten


Hemkommen från Rabat i Marocko inatt smälter jag ännu mina upplevelser av de starka, modiga kvinnosakskvinnorna jag träffat. Latifa har under flera perioder suttit i fängelse under de senaste tio åren, för att ha hävdat kvinnornas rätt att besluta själv om äktenskap, skiljsmässa, körkort, pass eller rätt att uttrycka politiska åsikter. Idag har kvinnorna gjort revolution i Marocko. Idag är det accepterat att islam inte kan begränsa jämlikheten mellan kvinnor och män, att islam kan utvecklas med sin tid. Arbetet på ny grundlag med särskilda skrivningar om kvinnovåld och om jämlikhet är på god väg. Kung Muhammed V har deklarerat sitt stöd för kvinnornas arbete och plötsligt visar politikerna i olika partier grönt ljus för en ny familjelag. Allt detta får mig att känna mig lite skamsen för att jag inte förstått hur stora saker är på gång, för att jag låtit mig förblindas av mediernas fokusering på terrorism eller av islamisternas framfart, precis såsom det inte skulle finnas annat i denna del av världen.
StatCount - Traffic counter