onsdag, mars 08, 2006

Grubblerier i natten

Jag ligger och grubblar om nätterna. Jag grubblar på de val jag är tvungen att göra just nu. Man väljer ju mellan olika alternativ varje dag men ibland står man inför beslut som kan förändra ens liv väldigt mycket. Och jag är ju inte ensam med konsekvenserna. Förändringar i mitt liv ger förändringar i mina fyra barns liv. Och i barnens liv är åren dyrbara.

Jag har alltid blivit uppmuntrad att delta, att säga ja till spännande förslag och att våga leva hela tiden. Kanske det därför känns svårt att slå på bromsarna, när min första reaktion på frågor om jag vill leda Sfp är: klart det! Samtidigt som det känns det bra att bli bekräftad av så många människor som jag uppskattar och respekterar är det ledsamt att kanske inte kunna ta den roll de förväntar sig av mig, att leda politiken och engagera väljarna för vår politik.

Politiken är en stor bit av mitt liv och jag har inte ångrat alla de gånger jag stått upp för det jag tror på, trots att jag samtidigt utsatt mig för kritik. Det är ju faktiskt därför jag är politiker: för att arbeta för det jag tror på - att vi behöver ärliga politiker, som vill något och som vågar kämpa för något! Vänsterns Minna Sirnö övervägde i tidningen ifall hon var tillräckligt hungrig på makten för att kandidera. Det slog mig att det kanske är just därför hon absolut borde göra det. Det är alltid bättre att de som inte är så maktgalna får mycket makt än att de får makten, som i första hand ser politiskt ledarskap som ett hopp i karriären. Därför är det viktigt att ledarskap förtjänas genom engagemang och arbete för de gemensamma frågorna. Ledarskap som duger till att modigt leda opinioner, skapa visioner och bära ansvar uppstår inte från intet eller av god karriärplanering. Före detta ledare som tror att man kan ge sin post i arv avslöjar sitt förhållande till politisk makt till en administrativ affär. Men det måste vara mycket mer än det!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej, ur mina nattliga grubblerier:

Att vara SFP eller inte, det är frågan.

Det finns många frågor som SFP kan tänka på då partiet planerar sin framtid. Eller har det över huvud en framtid? I sin nuvarande form, säkert inte. Den enda vägen heter förvandling, tror jag. Världen har förändrats på hundra år, SFP har säkert också färändrats, men förändringen i världen under de senaste årtiondena har varit så drastisk att nu behövs det krafttag för att få partiet "uppdaterat". Jag är medveten om att mitt förslag är radikalt och kommer att anses vara utopistiskt.

Jag vill börja med att påstå att partiets namn måste genomgå en förvandling.

Det svenska språket har varit en av grunderna för SFP. För det förnyade partiet skall språket fortfarande vara den viktigaste saken men nu måste svenskan jämställas med finskan, engelskan, ryskan, estniskan, tyskan, franskan, arabiskan, kinesiskan, kurdiskan, tagalog, urdu, de samiska språkena förstås också, ja faktiskt, alla 6000 språk i världen är lika viktiga som svenskan! Partiet bör kämpa för språkliga rättigheter; min övertygelse är att det går bäst inom ramen för en större satsning på lång sikt, en satsning som betyder ett högre status inte bara för svenskan, men för alla språk, speciellt de små. Varför alla språk, om det handlar om finländsk politik? Jag skall försöka förklara min tankegång, som ingalunda är tänkt att förverkligas över en natt, även om man kan börja genast.

Att endast kämpa för sitt eget språk blir lätt en separatistiskt egoistisk sak, att också arbeta för andra språkgrupper som har samma behov, skapar gemenskap över språkgränserna. Det är mycket opraktiskt om det inte finns ett gemensamt internationellt språk vid sidan av alla andra. Lyckligtvis finns det; esperanto. Jag vet att esperanto-idén; ett universellt språk som bas och därtill var och ens eget språk, av många anses höra till en förgången tid, nu har vi ju engelskan, säger man. Kvantitativt sett är engelskans betydelse stor, speciellt om man räknar ned alla varianter av engelska som talas i världen. Om vi ser problemen ur kvalitativ synpunkt, t.ex. frågar oss vad som bidrar till språklig och kulturell mångfald, jämställdhet för alla språk -små eller stora, praktisk rättvisa, kreativitet, mm, mm, då är esperanto verkligen en ideal lösning, det är dessutom mycket lättare att lära sig än många andra språk, det är av avgörande betydelse för dem som av en eller annan orsak faktiskt inte har möjlighet att lära sig många språk.

Jag menar att vi behöver ett parti som tänker globalt och handlar lokalt, som vill förena universalitet och individualism,språkaspekten är inte det enda viktiga; men den är en god bas för en socialliberal politik som strävar efter en dialog mellan "folket" och politikerna.

Och namnet då? Hur skulle det vara med Folkpartiet Finlandia - Kansanpuolue Finlandia - Popola Partio Finlandia - Volkspartei Finlandia - People's Party Finlandia - Partie populaire Finlandia - osv ?

Börje Eriksson
Keiturintie 274
16510 LUHTIKYLÄ
(Orimattila)

13 mars, 2006 11:28  

Skicka en kommentar

<< Home

StatCount - Traffic counter