onsdag, mars 29, 2006

Konferens i Oman

Åker iväg till Oman imorgon bitti. Jag har blivit inbjuden att tala på konferens. World Summit on Innovation and Entrepreneurship, med temat "a better generation in the making". Jag skall delta i tre sessioner som berör "e-government", "women innovations" och "a world without borders". Konferensen organiseras i samarbete med UNDP, EcoSoc, internationella företag och inbjudna är personer från både näringsliv, förvaltning och tredje sektorn. Jag har tidigare deltagit i liknande konferenser organiserade av World Economic Forum och har varje gång blivit positivt överraskad över hur fördomsfri debatten och agendan varit. Det skall bli intressant att se hur dessa kriterier passar in här mitt i Arabvärlden. Mitt besök i Marocko tidigare i år tvingade mig att se denna del av världen mer mångdimensionellt och jag hoppas att jag skall ha tillfälle att diskutera med många kloka personer.

Det intressanta är att precis som i Marocko, finns det ett särskilt intresse för Finland uttryckligen ur kvinnosynvinkel - om jag lite förenklar. Också nu hade ledarna för Arab Womens League önskat att de skulle få träffa en delegation kvinnliga ledare från privata sektorn för att höra om Finlands social- och hälsovårdssystem. Tyvärr väcktes detta initiativ alldeles för sent den här gången. För oss här kan det vara svårt att inse varför vi skulle besvära oss för prinsessor eller andra utan demokratiska positioner, men det kanske trots allt idag är rakaste vägen till inflytande och förändring, ifall dessa i sina länder ledande kvinnor ser den samhälleliga betydelsen av jämlikhet och jämställdhet för alla kvinnor.
StatCount - Traffic counter