måndag, februari 26, 2007

Overraskande manga finlandare i arbetet mot manniskohandel

Plotsligt har bloggen borjat ge anvisnngar pa tyska! Kanske den har reagerat pa Staffis artikel dar han papekade att min tyska annu lamnar en hel del att onska. Ratt har han, fast mina barn pastar att det ibland later helt bra. Kanske det ar alla apraken aom behover anvandas om vartannat som plotsligt far mig att kanna mig samre pa dem alla. Eller sa ar det allt det nya som maste inprantas i mitt huvud pa en gang.

I OSCE talar vi faktiskt engelska som arbetsprak. Men nar jag traffar svenskar eller nordbor overhuvudtaget ar det roligt att kunna anvanda sitt eget sprak. Och jag moter faktiskt en hel del nordbor i jobbet. Ja, det kanske inte later sa markligt, men faktum ar att det ocksa finns manga finlandare kring arbetet mot trafficking eller for bevakande av manskliga rattigheter. Nar vi besokte Europaradet och Kommissarien for manskliga rattigheter i Strasburg, fragade min ryska radgivare hur det kommer sig att finlandarna fatt alla jobben. Och faktiskt, bade Tomas Hammarberg (Commissioner on Human Rights) och vice-generalsekreteraren Boer de Buiqiccio (det fanns kanske ett q nanstans i namnet?) har finlandare som narmaste medarbetare. Dessutom trodde min kollega forstas att alla nordbor var finlandare, men det gor ju inget.

I mitt eget team har jag Robin Harms som ar finlandare, som alla som laser Hbl kanner, en amerikan, en fran Ryssland, en italienare, en brazilianare, en britt, en armenier, en osterrikare och en spanjor. Det ar ganska intressant att jobba tillsammans och ibland fa lyssna pa deras storyr.

Idag har jag fatt mina foraldrar hit. Det kanns skont att fa kanna att vi trots allt inte ar sa langt borta. Min pappa hade med sig en massa sikfiler som han stekte. Det smakade Finland. Fisken i Osterrike har jag inte vagat testa, trots att manga sager att Kroatierna hamtar god fisk fran Medelhavet. Fast da maste man kopa den fran Nachmarkt - den beromda marknaden, dar man far vilka etniska delikatesser som helst.

Detta blev en ratt pratig blogg. Skriver mer om jobbet efter att imorgon ha utmanat III kommitten (Human dimension) och kanske fatt gehor for vara malsattningar i kampen mot manniskohandeln.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lycka till med Ditt intressanta och värdefulla arbete. Ni som jobbar mot trafficking gör ett tufft jobb. Det är tragiskt att pengar spelar en sådan stor roll, att respekten mot människan är så liten och behovet av sex så stort att man ideligen kränker människor, berövar deras frihet att bestämma över deras egen kropp. Kan du berätta om era resultat, har de kriminella tagits fast och ställts inför rätta?

27 februari, 2007 06:36  

Skicka en kommentar

<< Home

StatCount - Traffic counter